Beskrivning av tillståndsprocessen

Tillståndsprövningen av Svensk Kärnbränslehantering AB:s ansökningar om slutförvaring av använt kärnbränsle sker i två separata, parallella processer:

De två processerna är inte likadana, men domstolen och SSM försöker samordna dem så att viktiga milstolpar sker samtidigt. Längst ner finns korta förklaringar till ord i fet stil. ​

1. Samråd och miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
SKB hade först samråd och tog fram en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). MKB:n ingår i tillståndsprocessen både enligt miljöbalken och i tillståndsprocessen enligt kärntekniklagen.

2. SKB lämnar ansökningarna den 16 mars 2011
SKB lämnade våren 2011 ansökningarna till mark- och miljödomstolen och till SSM. Myndigheterna bereder ansökningarna (d.v.s. behandlar, granskar och bedömer dem utifrån respektive lag) i en kompletteringsfas och i en sakgranskningsfas.

3. Kompletteringsfas 2011−2016
Som en del av sin beredning av ansökningarna har mark- och miljödomstolen och SSM skickat ansökningarna på remiss till myndigheter, universitet, högskolor och miljöorganisationer (s.k. remissinstanser) med frågan om kompletteringar behövde göras av ansökningarna.

4. Kungörelse den 29 januari 2016
När mark- och miljödomstolen och SSM ansåg att ansökningshandlingarna var tillräckligt kompletta att tas upp till prövning samordnades en kungörelse av ansökningshandlingarna i början av 2016.

5. Sakgranskningsfas 2016−pågår
Efter kungörelsen började domstolen och SSM att bereda ansökningarna genom att granska faktainnehållet i dem (granska s.k. sakfrågor). De skickade ut ansökningarna på remiss med frågan om synpunkter på sakfrågor och remissinstanserna svarade under våren 2016.

Mark- och miljödomstolen har hållit en offentlig huvudförhandling som en del i sin beredning. Den startade den 5 september och avslutades den 26 oktober 2017. 

Mark- och miljödomstolen och SSM kommer i slutet av sakgranskningsfasen att lämna varsitt yttrande till regeringen samt förslag på villkor.

6. Regeringens prövning om tillåtlighet enligt miljöbalken
Innan regeringen kan ge tillåtlighet enligt miljöbalken tillfrågas de aktuella kommunerna om de avstyrker eller tillstyrker verksamheten. Enligt plan- och bygglagen, är det också kommunens roll att besluta om detaljplan och senare att eventuellt bevilja bygglov.

6. Regeringens prövning om tillstånd enligt kärntekniklagen
Om regeringen ger tillstånd och beslutar om villkor enligt kärntekniklagen delegeras beslut till SSM om ytterligare villkor för verksamheten. 

7. Domstolens huvudförhandling enligt miljöbalken
Om regeringen gett tillåtlighet håller domstolen åter en huvudförhandling och ger tillstånd i enlighet med regeringens beslut. Domstolen beslutar om villkor enligt miljöbalken. Därefter är tillståndsprocessen enligt miljöbalken avslutad.

8. SSM meddelar villkor enligt kärntekniklagen
Villkoren som SSM meddelar utgår både från kärntekniklagen och från strålskyddslagen. SSM kommer bland annat att ställa krav på villkor om en stegvis prövning. Till skillnad från tillståndsprocessen enligt miljöbalken som bara kräver ett tillstånd, gäller tillståndet enligt kärntekniklagen bara det första av flera nödvändiga tillstånd.

9. Stegvis prövning enligt kärntekniklagen
Om regeringen ger SKB tillstånd att uppföra, inneha och driva ett slutförvar för använt kärnbränsle är det första steget i en stegvis prövning. SKB behöver även tillstånd inför uppförande av slutförvaret, provdrift, rutinmässig drift samt inför avveckling och förslutning. SSM tar beslut om efterföljande tillstånd förutom inför förslutning då regeringen fattar beslut.

Ordförklaringar

Läs gärna mer om aktörer i processen och SKB:s ansökningshandlingar i menyn till höger.

Kommunerna
SKB har ansökt om att uppföra en inkapslingsanläggning i Oskarshamns kommun och ett slutförvar för använt kärnbränsle i Östhammars kommun. Enligt miljöbalken har dessa kommuner rätt att avstyrka eller tillstyrka verksamheten i samband med regeringens tillåtlighetsprövning. 

Kungörelse
När domstolen och SSM ansåg att ansökningshandlingarna var tillräckligt kompletta samordnade de en kungörelse av ansökningshandlingarna. Det innebär att ansökningshandlingarna kan tas upp till prövning. Därmed kan sakgranskningsfasen börja.

Regeringens tillåtlighetsprövning
Regeringen prövar om tillåtlighet av nya verksamheter som utgör viktiga samhällsintressen och som riskerar att skada människors hälsa och miljön. Prövningen sker ur ett bredare samhälleligt perspektiv. Olika konkurrerande intressen måste vägas samman för att kunna nå den bästa lösningen. Enskilda intressen kan ställas mot allmänna eller olika allmänna intressen mot varandra. Tillåtlighetsprövningen ger regeringen möjlighet att styra verksamheten utifrån närings-, energi-, arbetsmarknads-, klimat- och regionalpolitiska utgångspunkter.

Samråd och miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Innan en ansökan om tillstånd till att utföra miljöfarlig verksamhet kan lämnas in måste den som ansöker (här SKB) hålla samråd och ta fram en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). I MKB:n ska det finnas en samlad bedömning av hur människan och miljön påverkas av verksamheten, (här ett slutförvar för använt kärnbränsle). I samband med att SKB upprättade MKB:n hölls flera samråd om verksamheten, vilket är möten där allmänheten och berörda organisationer, kommuner, länsstyrelser och myndigheter deltar.

MKB:n ingår i tillståndsprocessen både enligt miljöbalken och i tillståndsprocessen enligt kärntekniklagen.